اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

افزایش تنوع حضور سفرا در جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین در گلستان

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران‌زمین در استان گلستان گفت: تنوع حضور سفرا از کشورهای مختلف در جشنواره بین‌المللی اقوام ایران‌زمین افزایش پیدا کرده است که باید افزایش سفرا از کشورهای مختلف را در این جشنواره تقویت کنیم.

افزایش تنوع حضور سفرا در جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران‌زمین از شب گذشته کار خود را در گلستان آغاز کرد جشنواره‌ای که قرار است هشت روزی مهمان شهرستان‌های گرگان و گنبدکاووس شود.

این جشنواره با هدف معرفی توانمندی‌ها و جذب گردشگر گلستان صورت می‌گیرد چند سالی است با حضور اقوام مختلف از سراسر ایران جشنواره‌ای در قالب جشنواره اقوام ایران‌زمین در استان گلستان برگزار می‌شود.

ایران کشوری پرظرفیت و متنوعی با رنگین‌کمانی از اقوام مختلف است که در عین وحدت و همدلی توانمندی‌های خود را در معرض نمایش می‌گذارند این جشنواره‌‌های فرهنگی باعث می‌شود که استان‌ها و اقوام مختلف روش‌های همکاری با یکدیگر را بیشتر بشناسند که این تعامل در نهایت منجر به سربلندی و پیشرفت کشور می‌شود.

برپایی جشنواره‌های مختلف در کشور علاوه بر معرفی توانمندی هر منطقه به تقویت و داد و ستد اقتصادی که لازمه اقتصاد درون‌زا است منجر می‌شود.

نتیجه برگزاری این رویدادها کمک به شناسایی نقاط قوت می‌کند و می‌تواند زمینه را برای تبادل کالا و ارتقای اقتصاد و حتی صادرات نیز فراهم کند.

در این زمینه گفت و گویی با احمد تجری «دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران‌زمین در استان گلستان» صورت گرفت.

*200 غرفه برای هنرمندان در جشنواره بین‌المللی اقوام ایران‌زمین تدارک دیده شد/ 15 سفیر در جشنواره حضور دارند

فارس: در سال جاری جشنواره اقوام ایران‌زمین در گلستان به چه نحوی برگزار می‌شود و مهمترین برنامه این جشنواره را بیان کنید؟

تجری: امسال سیزدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران‌زمین است از 21 الی 29 آبان‌ماه جاری برگزار می‌شود که از تاریخ 21 الی 24 آبان در نمایشگاه بین‌المللی شهرستان گرگان و از تاریخ 26 الی 29 آبان‌ماه جاری در مجموعه ورزشی المپیک شهرستان گنبدکاووس برگزار خواهد شد که در روز 29 آبان نیز مراسم اختتامیه این جشنواره را خواهیم داشت.

این جشنواره از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است گروه‌های موسیقی و آیینی از 20 استان مختلف کشور در این جشنواره حضور دارند و حدود 200 غرفه را برای این افراد تدارک دیدیم تا توانمندی‌های خودشان را در معرض نمایش بگذارند.

*فارس: مهمانان جشنواره اقوام گلستان چه کسانی هستند و برنامه‌های میراث فرهنگی برای استفاده بهینه از حضور کاردان‌ها و سفرایی که از کشورهای مختلف به گلستان سفر کردند برای افزایش تبادلات اقتصادی و فرهنگی را بیان کنید؟

تجری: شاخص‌ترین مهمانان در جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین سفرا کاردارهایی هستند که هر ساله در این جشنواره شرکت می‌کنند و در سال جاری نیز حدود 15 کشور هستند که در سطح سفیر و کاردار در این جشنواره حضور پیدا کردند چین، قزاقستان و کشورهای آسیای میانه هستند.

* تنوع حضور سفرا از کشورهای مختلف در جشنواره ملی اقوام ایران زمین افزایش پیدا کرده است

آنچیزی که ما برای حضور سفرا در این جشنواره برنامه داریم این است که در گام نخست سفرا و کاردارها را نسبت به استان گلستان آشنایی پیدا کنند و در این زمینه تور استان‌گردی را برای سفرا و کاردارها درنظر گرفتیم که به طور کامل از ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان آشنا شوند.

در بخش بعدی انتظاراتمان را بیان کردیم و از سفرا خواستیم که اطلاعات و شناختی که از استان گلستان پیدا کردند را حتما به دفاتر مسافرتی و یا آژانس مسافرتی و گردشگری کشور خودشان منتقل کنند و شرایطی را فراهم کنند تا این آژانس‌های مسافرتی مجموعه‌های سفر را برای مسافران و گردشگران برنامه‌ریزی می‌کند در گلستان نیز حضور پیدا کنند البته با هماهنگی‌هایی که سفرا انجام می‌دهند تا ظرفیت گردشگری گلستان را ارتقا بخشیم.

*فارس: در سال‌های گذشته نیز حضور سفرا و کاردارها از کشورهای مختلف به استان گلستان را داشتیم ماحصل حضور سفرا در جشنواره‌های گذشته را بفرمایید؟ و چه دستاوردی برای استان داشته است؟

تجری: در قالب گردشگری حتما باید تبلیغات و اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها صورت بگیرد ولی این به تنهایی کافی نیست بلکه باید از طرق مختلفی از جمله تهیه بروشور و توزیع آن، این اطلاع‌رسانی صورت بگیرد.

اگر بخواهیم ماحصل نتایج برگزاری این جشنواره را با جشنواره سال‌های گذشته مقایسه کنیم تنوع حضور سفرا از کشورهای مختلف افزایش پیدا کرده است که باید این افزایش سفرا از کشورهای مختلف را در این جشنواره تقویت کنیم.

* جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین رویدادهای گردشگری کشور است

*فارس: شاخصه جشنواره امسال چیست که آنرا نسبت به جشنواره سال‌های قبل متمایز کرده است؟

تجری: بسیاری از علاقمندانی که در سنوات گذشته از جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین که در گلستان برگزار شده بود شرکت کرده بودند باید این جشنواره را به یاد داشته باشند و امروز می‌توان گفت که به گفته مسوولان وزرات میراث‌فرهنگی که این جشنواره را به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین رویدادهای گردشگری کشور خواندند و دلیل آن چیزی نیست جز اینکه سال به سال تاکید می‌کردیم که کمیت این جشنواره را کاهش دهیم و به کیفیت آن پرداخته شود.

هر ساله نظرسنجی در بین شرکت‌کنندگان در جشنواره بین‌المللی اقوام ایران‌زمین پخش می‌کنیم و یکی از موضوعاتی که باعث شد در بخش‌های مختلف حضور پیدا نکند و به جای آن از گروه دیگری در این جشنواره دعوت کنیم نظرات مردم بود که به دست ما رسید.

*فارس: در این جشنواره آیا عنایت ویژه‌ای به بخش روستایی و عشایری شده است؟

تجری: بله در سال جشنواره سال جاری بخش روستایی و عشایری را گسترده‌تر کردیم و شاهد افزایش 40 درصدی در بخش روستایی و عشایری در جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین در استان گلستان هستیم زیرا یکی از ظرفیت‌های گردشگری بحث گردشگری روستایی است.

یکی از موضوعاتی که در جشنواره اقوام ایران‌زمین به آن تاکید شد بخش روستایی است و این بخش یکی از نقاط شاخص ما است و در کنار این موضوع تلاش کردیم از ظرفیت بوم‌گردی‌های استان در این جشنواره استفاده شود و شرایطی را فراهم کردیم تا بوم‌گردی استان گلستان بتواند ظرفیت‌های خودشان را معرفی کنند.

*فارس: در سال رونق تولید ملی قرار داریم و هر یک از اقوام ما با تولیدات خاصی شناخته می‌شوند برای اینکه استفاده از این تولیدات فراگیر شود آیا سازمان میراث‌فرهگی کارهای خاصی را انجام داده است؟

تجری: تبلور تولید ملی را می‌توان در صنایع دستی دید و بخش قابل‌توجی از مواد اولیه محصولات صنایع‌دستی در داخل کشور تولید می‌شود تبدیل مواد اولیه به یک محصول توسط هنرمندان بزرگی است که با هنر خودشان این محصولات فاخر و ویژه را تولید می‌‌کنند این جشنواره فرصتی برای بازاریابی و معرفی ظرفیت‌ها و فروش صنایع‌دستی هنرمندان را فراهم کرده است و در این راستا غرفه‌ها را به صورت رایگان به هنرمندان صنایع‌دستی ارائه دادیم تا بتوانیم از این هنرمندان حمایت کنیم.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول